۱۳۹۲ مرداد ۱۰, پنجشنبه

تصویری از کشتی رافائل ، تایتانیک ایرانی، بندر بوشهر،۱۳۵۶،





کشتی رافائل زمان پهلوی دوم برای گردش و تفریح مردم خریداری شده بود و در آن زمان از نظر امکانات تفریحی اش 
نظیر نداشت.
کشتی رافائل در سال 1344 تا 90 میلیون دلار قیمت گذاری شد ، اما ایتالیا با توجه به شرایط اقتصادی 10 سال بعد آن را به مبلغ فقط 2 میلیون دلار به ایران فروخت . 
نخستين طرح كشتی "رافائل" در سال 1337 توسط ایتالیایی ها كشيده شد و رافائل به طول 276 متر و عرض 31 متر در کشور ایتالیا ساخته شد .
در كشتی رافائل 850 خروجی راديو تلفنی ، 6 استخر شنا ، 750 كابين (در هر كابين يك حمام و توالت شيك و لوكس كه با مرمرهای ايتاليايی تزيين شده بود وجود داشت) ، 18 آسانسور ، 30 سالن اجتماعات ، تالار نمايشی با 500 صندلی و باشگاه 
های ژيمناستيك و پرورش اندام ساخته شده بود .


روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران در حرکت بود ، مردم ایتالیا با اشک رافائل را بدرقه کردند . چون رافائلی را که خودشان ساخته بودند ، مجبور بودند به ایران بفروشند .
رافائل در میان اشک و اندوه ایتالیا را ترک کرد و زیبا و خرامان به سوی ایران پیشرفت .
در بهار 1356 رافائل با 50 خدمه ايتاليايی و با افزايش ظرفيت در حد سكنای 1800 نفر در بندر بوشهر پهلو گرفت .


موج ها ی دریا بوق بلند و غریبی را به گوش اهالی شهر بوشهر می رساند .
مردمان بندر بوشهر وقتی از پنجره ی خانه های بافت قدیم به بیرون نگاه انداختند حیرت زده ، غول سفید و باشکوهی را دیدند که به ساحل بوشهر نزدیک می شد . 
کسی خبر نداشت که این کشتی بزرگ و سفید 
 که  بدنه اش این چنین  درخشان بود ، قرار است سال ها مهمان ذهن و جان مردمان این شهر شود .
بوشهری ها که تا به حال کشتی های زیادی را دیده بودند فوج فوج می آمدند ، در ساحل جمع می شدند و با اشتیاق این کشتی زیبا را می دیدند و با زمینه ای از این کشتی عکس می گرفتند .
اواخر سال ۵۷ خدمه ایتالیایی کشتی رافائل کم‌ کم به کشورشان برگشتند ...


بعد از انقلاب ، طولی نکشيد که ايران درگير جنگ با عراق شد .
در بعد از انقلاب تصمیماتی در مورد بازگرداندن رافائل و میکل آنژ به سفرهای دریایی گرفته شد ، اما هرگز عملی نشد ! 
در سال 1362 دو هواپیمای عراقی با چند موشک آن را هدف قرار دادند . 
رافائل در این حمله صدمه زیادی دید و در آب زمین ‌گیر شد و اگر چه قابل تعمير بود ، اما هيچکش نفهميد چرا کسی اينکار را برای نجات رافائل انجام نداد ...


همه تجهيزات و مبلمان لوکس رافائل به يغما رفت . این کشتی که تا نیمه ‌ای از بدنه‌ در آب فرو رفته بود ، چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ایران سلام (ایران سیام) ناگهان به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و به بدنه اش آسیب جدی رساند و کاری را که هواپیماهای عراقی آغازش کرده بودند تمام کردد ...

بدین ترتیب کشتی اقیانوس پیمای رافائل نتوانست بیشتر از تقریبا 7 سال در کنار سواحل بوشهر دوام بیاورد و خیلی زود به 
افسانه ای غریب و زیستگاه آبزیان دریایی تبدیل شد ‌.

در حال حاضر کشتی رافائل در ساحل بوشهر ديده نمی شود و زير 7 متر آب ، در فاصله ی 2 كيلومتری نيروگاه اتمی قرار 
گرفته است .





همین مطلب در


۱۱ نظر:

  1. همونها يی که صد سال قبلش با کشتی جنگی اومده بودن برای غارت اموال اين کشور، اين دفعه با کشتی راحت تری اومده بودن.
    بيچاره مردم بوشهر...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بیچاره ما که باید به آدمایی مثه تو باید بگیم "هموطن"
      بی‌چاره ما که حتی به ذهنت نرسیده که متاسف باشی‌ که پول مملکت به فنا رفته

      حذف
    2. MARG BAR AKONDE HARAMZADEH VA SHAHE GOR BE GOR VA KOMONIST,,,,,,,,MARG BAR IN ESLAME AHRIMAN TAZI ARAB MOHAMADE PEDOFIL BACE BAZ...

      حذف
    3. وقتی چیزی در مورد تاریخ بوشهر و مردم شرف بوشهر نمیدونی اظهار نظر نکن دوست عزیز. بوشهر تا بوده سمبل مقاومت و افتخار ایران بوده و هست و خواهد ماند. بیچاره تو و امثال تو هستند که ذره ای مغز ندارند درست فکر کنند.

      حذف
    4. من خودم یکی از پرسنل این کشتی بودم متاسفانه قبل از انقلاب این کشتی برای پرسنل نیروی دریایی بود که تفریح کنند یادمه که تو هر راهرو یک دژبان گذاشته بودند که راه رو کسی گم نکنه از امکاناتی که داشت نمیدونم چی بگم متاسفانه بعد از انقلاب بدلبل ندونم کاری یکسری از اقایون تمام لوازم هاش به سرقت رفت یادمه یه همکار داشتیم که برای مسخره کردنش میگفتیم اگه فلانی خونه اش یه رادار هوایی و لنگر داشت میشد بندازیش تو دریا ))))))))

      حذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  3. khodayesh khili khari,nadan gosale balakhane ra kolan keraya dadi be akhondalakh SALEH

    پاسخحذف
  4. کلا ذوب شدی در ولایتا ..... ذوبم که بشی از شعور چیزی نمیمونه در نتیجه ازت انتظاری نیست

    پاسخحذف
  5. ai hammal an vaght mardom dar iran bad zendeghi mikardan...marg va tof be estebdade mazhabi va shahi va komonisti..hame inha az in haramzadeh england hast..tof be gor komenie va shah va doorod bar oran va iran azad...goh be gor mehdi dar ciahe goh jamkaran va marg bar in akonde koni zenazadeh kamenie va ahle bayte tazi arab..

    پاسخحذف
  6. ببین چی‌ بودیم .............‌ای خدا .... خاک بر سر هر خری که انقلاب کرد .. احمق‌ها چیتون کم بود آخه .. دنبال اون آخوند گوه افتادین که چی‌ بشه ....‌ای خاک

    پاسخحذف
  7. اولا یک کشتی نبود ودوتا بود یکی کاکا رافائل بود ویکی میکل آنژ میکل آنژ رو گذاشتن جلو جزیره خارکو کاکا تا عراقیا بیان بزننش بعدش اینم جلو دروازه بوشهر سرشو کردن زیر آب .کاکا ولی این بدبخی خود مردم ما است .خاک به سر ما ایرانیا که جرات اقلاب رو نداریم کاکا مثل این عربای موش خور مصری بریم تو خیابون کشته بدیم ولی حقمون رو بگیریم مردم بی خایه وجرات کاکا شاخ ودم که نداره.

    پاسخحذف